منتدى الدويدار

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى الدويدار

منتدى الدويدار

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى الدويدار

ثقافى، اجتماعى، تعارف، عائلات دويدار

الكشري المصري الأصلي من مطبخي بالصور

نجلاء دويدار
    نجلاء دويدار

الكشري المصري الأصلي من مطبخي بالصور   Empty الكشري المصري الأصلي من مطبخي بالصور

مُساهمة  نجلاء دويدار الإثنين ديسمبر 06, 2010 7:09 am

انا النهاردة عملت كشري أصلي وحصري وبالصور ويارب تدعوا لي
    الطريقة:
    انا بسلق المكرونة عادي واملحها كويس بحط اكتر من نوع اسباجيتي ومقصوصة صغيرة وكبيرة وبملحها بالماجي عشان بيدي طعم حلووبعد ماتتسلق بأخذ شوية سمنة في حلة واحط عليهم صلصة من اللي عملتها واقلب المكرونة فيها
    الصلصة عبارة عن طماطم وكمون وكسبرة وزيت وتوم وخل و2مكعب ماجي والزيت يكون اللي انا محمرة فيه البصل جزء منه مش كله لأن الباقي بعمل بيه الرزبحط التوم في الزيت وحمره شوية وبعدين اطشه بالخل لازم بيفرق في الطعم واحط الكمون والكسبرة واحمرهم شوية ثم اضع الطماطم واضع الماجي واسيبها تتصلص زي في الصورة
    العدس بسلقه في شوربة و ان ماكنش فيه في ماء وكمون و2ماجي واضع فصين توم مدقوقين في ماء السلق لما يستوي بصفي الميه بتاعته وبسوي بيها الرز وده اللي بيخلي الرز غامق وجميلوبعدين احط العدس في حلة وعليه شوية زيت وكمون واقلب
    الرز بشوحه في باقي الزيت اللي انا حمرت فيه البصل وبعدين بحط المية اللي سلقت فيها العدس على الرز واملحه والاحظ ان الميه فيها ملح اصلا
    بعمل دقة ميه وملح وخل وليمون واحطها على النار شوية وبالهنا والشفا

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 19, 2024 2:57 pm